
Affirm and Opinion Filed June 9, 2021 

In The 

Court of Appeals 

Fifth District of Texas at Dallas 

No. 05-19-01525-CV 

D MAGAZINE PARTNERS, L.P. D/B/A D MAGAZINE F/K/A MAGAZINE 

LIMITED PARTNERS, L.P. AND ALLISON MEDIA, INC., Appellants 

V. 

JANAY BENDER ROSENTHAL, Appellee 

On Appeal from the 134th Judicial District Court 

Dallas County, Texas 

Trial Court Cause No. DC-14-01346 

MEMORANDUM OPINION 

Before Justices Molberg, Reichek, and Nowell 

Opinion by Justice Nowell 

D Magazine Partners, L.P. d/b/a D Magazine f/k/a Magazine Limited 

Partners, L.P. and Allison Media, Inc. (collectively D Magazine)1 appeal the trial 

court’s denial of their motion for summary judgment.  See TEX. CIV. PRAC. & REM. 

CODE § 51.014(a)(6).  In two issues, D Magazine argues the trial court erred by 

 
1
 “D Magazine” refers to appellants collectively.  “D Magazine” refers to the magazine publication D 

Magazine.   



 –2– 

denying its motion for summary judgment and striking portions of its summary 

judgment evidence.2  We affirm.  

FACTUAL BACKGROUND 

A. The Article  

In March 2013, D Magazine published an article titled “The Park Cities 

Welfare Queen” under the heading “CRIME” (the Article). 3  The subheading 

announced that “[o]ne University Park mom has figured out how to get food stamps 

while living in the lap of luxury.”  Next to the headline is a mug shot of Janay Bender 

Rosenthal4 surrounded by a gilded frame.  Beneath the picture, the author wrote: 

“GLAMOUR SHOT: Janay Bender Rosenthal was arrested for theft in Collin 

County, where all mug shots are taken with a gray towel wrapped around the perp’s 

neck.”  The author is identified as an anonymous Park Cities parent. 

After the Article was published, Bender sued D Magazine for defamation.  In 

response to Bender’s lawsuit, D Magazine filed a motion to dismiss pursuant to the 

Texas Citizens Participation Act (TCPA).  The trial court’s order on the TCPA 

motion was appealed to this Court and then to the Texas Supreme Court, which 

concluded the trial court properly denied the motion as to Bender’s defamation 

 
2
 For purposes of resolving this appeal, we assume the trial court erred by striking portions of D 

Magazine’s summary judgment evidence.  See TEX. R. APP. P. 47.1.  In this opinion, we only address D 

Magazine’s first issue asserting the trial court erred by denying the motion for summary judgment.   

3
 During discovery, the Article remained available on D Magazine’s website.  

4
 When the Article was published, appellee’s name was Janay Bender Rosenthal.  She subsequently 

changed her name to Janay Bender.  We refer to her as Bender.  The Article calls her Rosenthal. 



 –3– 

claim.  See D Magazine Partners, LP. v. Rosenthal, 529 S.W.3d 429 (Tex. 2017).  

On remand and after discovery, D Magazine filed a traditional and no-evidence 

motion for summary judgment, which the trial court denied. The trial court also 

struck portions of D Magazine’s summary judgment evidence. This appeal followed. 

B. Summary Judgment Evidence 

1. Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP) 

SNAP is a federally-funded program designed to provide basic nutritional 

necessities to low-income individuals and families.  The program is administered by 

the Texas Health and Human Services Commission (HHSC), and the Office of 

Inspector General (OIG) investigates cases of suspected SNAP fraud and abuse.  

The primary factors for determining SNAP eligibility are income, assets, 

expenses, and household composition, and a person applying for SNAP benefits 

must demonstrate eligibility.  SNAP recipients generally re-apply for benefits every 

six months.  From 2011 through 2013, the maximum gross monthly income for a 

household of two people increased from $1,579 to $1,681; the total asset limit for 

the same household was $5,000. 

While receiving benefits, a SNAP recipient must inform the HHSC if the 

person changes addresses or experiences an increase in monthly income above 130 

percent of the federal poverty level.  The HHSC must be notified of either of these 

events within ten days because changes to household composition and income could 

impact SNAP eligibility and award amounts.  Failure to notify the HHSC of these 



 –4– 

changes can lead to disqualification from the program, investigation by the OIG, and 

prosecution for theft of benefits.   

Bender’s SNAP paperwork shows she received benefits for herself and her 

daughter, A.R., from May 2011 through May 2018.  In 2011, Bender reported her 

home address was in Irving, Texas, and she did not provide a separate mailing 

address.5  Beginning in 2012, she stated her home and mailing address was on La 

Cabeza Drive in Dallas, Texas.  La Cabeza Drive remained her home and mailing 

address for HHSC purposes.  Bender disclosed various amounts of income to the 

HHSC during the time she received SNAP benefits, but never reported income above 

130 percent of the federal poverty level.  SNAP forms are signed under penalty of 

perjury, and the signor represents the information provided is true and complete to 

the best of the person’s knowledge. 

2. Idea for the Article 

The Article was written by an anonymous Park Cities parent who later was 

identified as Pam Kripke, a freelance writer who previously contributed articles to 

D Magazine and other publications.  The Article was her only anonymous 

publication.  Kripke’s idea for the Article came from friend and fellow Park Cities 

parent, Susan Harriman.  Harriman told Kripke about a woman who received food 

 
5
 The SNAP form has space to provide a home address and, separately, a mailing address.   



 –5– 

stamps even though she lived with her wealthy fiancé whose home was valued at 

more than $1 million.  Kripke knew Harriman previously dated Bender’s fiancé.   

Kripke contacted Tim Rogers, Editor of D Magazine, and suggested writing 

an article about a woman who received SNAP benefits “while living with her rich 

boyfriend in UP [University Park].”  In response, Rogers commented: “This woman 

deserves to be outed.  And I think that’s a good way to do it.”  Kripke proceeded to 

write the Article. 

3. Bender’s Eligibility for SNAP Benefits 

The Article states Bender had to establish she was “still destitute” every six 

months6 to receive SNAP benefits.  To obtain SNAP benefits after moving in with 

her boyfriend and while living in the University Park “lap of luxury,” the Article 

claims Bender provided false information to the HHSC; she used an old address on 

La Cabeza Drive rather than giving the HHSC her boyfriend’s address on Bryn 

Mawr Drive; and she falsely represented herself as head of household.  Bender 

maintains these statements are false.     

Bender dated Michael Zidell from December 2011 until the summer of 2013; 

they became engaged in the summer of 2012.  It is uncontested that, at all relevant 

times, Zidell earned a six-figure income and owned and lived in a house on Bryn 

Mawr Drive in Dallas, Texas, that was valued at more than $1.25 million and located 

 
6
 The uncontested evidence shows a person is not required to be “destitute” to obtain SNAP benefits. 



 –6– 

within the Highland Park Independent School District (HPISD) boundaries.  His 

home was not in University Park or Highland Park.  Bender never provided the 

HHSC with Zidell’s address or information about his income or assets.  The parties 

dispute whether Bender moved in with Zidell during the 2012–2013 timeframe, 

Zidell was the head of Bender’s household, and, as a result, she was required to 

disclose his address, income, and assets to the HHSC.   

a. Bender’s Living Arrangements  

Zidell testified Bender never moved into his house, and they agreed Bender 

would maintain her residence until they were married.  She kept some clothing and 

toiletries at his house, but did not move her furniture.  Bender and Zidell both 

testified they purchased and prepared food separately and generally did not consume 

food purchased and prepared by the other person.  However, both conceded there 

may have been occasions when each ate food purchased by the other person. 

Zidell recalled that in March or April 2012, Bender spent two or three nights 

per week at his house.  Bender testified she initially stayed “just once in a while” or 

about once per week.  Zidell estimated that after July 2012, Bender spent three to 

five nights per week at his house.  Bender testified she stayed at Zidell’s house 

“frequently” in the summer 2012; sometimes she stayed five nights per week and 

she may have spent seven.  Zidell did not recall any full weeks that Bender spent at 

his house.   



 –7– 

Eventually Bender’s daughter, A.R., began staying overnight also and had a 

bedroom at Zidell’s house.  For the 2012-2013 school year, A.R. was enrolled in the 

HPISD.  Bender and A.R. generally stayed at Zidell’s house on school nights and 

spent the weekends at the house on La Cabeza Drive where Bender’s parents lived.  

Zidell recalled that Bender “spent a lot of time” at her parents’ house because she 

helped care for her ailing mother.   

The school district’s records list Zidell’s address as A.R.’s address and Zidell 

as her “step-father.”  Zidell testified he completed enrollment paperwork for A.R. to 

attend a HPISD school because it was safe; at her former school, her abusive father 

repeatedly came to the campus.  Although Bender testified she may have received 

HPISD-related mail at Zidell’s house, Zidell did not recall Bender receiving mail.     

In response to interrogatories dated February 2019, Bender stated her living 

arrangements as follows:  

January 2011 to present: Address on La Cabeza Drive 

2011 – 2012: Address in Irving, Texas 

2012 – 2013: Address on Bryn Mawr 

During her deposition, Bender described her living arrangements beginning in 2011: 

she initially had an apartment in north Dallas, then moved in with her parents in 

March 2011, and then moved to Irving. “And then back with my parents, and then 

Michael [Zidell].”  Bender stated that shortly after the Article was published in 

March 2013, her relationship with Zidell became strained and she “moved out.”   



 –8– 

On February 16, 2012, Bender sent a letter to her ex-husband, Jamie 

Rosenthal, providing “formal notice” that her address changed from an apartment in 

Irving, Texas, to an address on Bryn Mawr Drive.  Bender testified she sent the letter 

to Jamie “because of fear of my ex-husband [and] to establish a safer drop off point 

for my daughter.”  Zidell helped Bender write the February 16 letter and told her to 

use his address to establish a safe drop-off location for A.R.  Zidell wanted to be 

present for drop-offs because Jamie was abusive and Bender was afraid of him. 

Bender sent a copy of the letter to the State Disbursement Unit.  

On August 7, 2012, Bender filed an affidavit of indigency with a district court 

and stated her address was on La Cabeza Drive. 

Kripke testified she believed Bender moved in with Zidell because A.R. 

attended school in the HPISD and the HPISD directory showed A.R. lived at the 

Bryn Mawr Drive address.  Kripke did not know how many nights per week Bender 

and A.R. slept at the houses on Bryn Mawr Drive and La Cabeza Drive.   

Stuart Bowen, an expert retained by D Magazine, is the former Inspector 

General of the HHSC.  Bowen averred Bender made material misrepresentations to 

the HHSC regarding her address when she applied to renew her SNAP benefits in 

October 2012 and April 2013.  To reach this conclusion, Bowen examined the 

geographic locations of the grocery stores where Bender used her SNAP benefits 

and noted Bender’s SNAP purchases shifted in January 2012 from the area 

surrounding her Irving address to the area surrounding Zidell’s house.  From January 



 –9– 

2012 through April 2013, Bender made 95 purchases with her SNAP card within six 

miles of Zidell’s house, but only 5 purchases within six miles of La Cabeza Drive.  

Bowen believed the evidence “suggests that Bender was living in Zidell’s house in 

the January 20, 2012 through April 30, 2013 timeframe.”   

Dr. Rochelle Webb, Bender’s expert witness and former HHSC employee,7 

initially opined Bender remained eligible for SNAP benefits at all relevant times 

(regardless of Bender’s residential or mailing address) because Bender lived in 

Texas and had no changes to her SNAP household members and their calculable 

income and assets.  In formulating this opinion, Webb relied on HHSC documents, 

and she assumed Bender was truthful with the HHSC.  Webb testified: “It doesn’t 

matter who is living in the house under policy as long as she’s purchasing and 

preparing [food] separately.”  “So if she had an unreported move and she moved in 

one [sic] with someone else and she still purchased and prepared [food] separately, 

she would still be eligible.”  Later Webb testified that Bender was required to 

disclose everyone who lived in the same house and, if she lived with Zidell five to 

seven nights per week, she needed to disclose that fact even though it would not have 

affected her benefits.     

An applicant for SNAP benefits must disclose the identity of each person in 

the household and provide the income and assets of all members of the household.  

 
7
 Webb worked for HHSC from 1990 to 2004.   



 –10– 

It is uncontested that Bender received benefits based on a household of two people: 

A.R. and herself.  The parties disagree about what constitutes a “household” for 

SNAP purposes and whether Zidell was a member of Bender’s household.  

Lawrence Singleton, Jr., the director of public benefit integrity with the 

HHSC, testified a “household” is anyone living in a house, which would include a 

live-in fiancé.  Therefore, if Bender lived in Zidell’s house, she was required to 

disclose his income to the HHSC.  However, Sandra Manrique-Sanchez, an 

investigator for the HHSC, defined “household” as “everyone that is required to be 

reported when you’re applying for benefits, like your children and spouse.”  A fiancé 

is part of the household only if the parties have mutual children.  If the parties do not 

have mutual children and the fiancé is not paying the recipient’s bills, then the 

recipient is not required to disclose the fiancé.  A “household” does not include 

everyone who lives in a house.  For example, an adult sibling living in the same 

house as the SNAP recipient may not be part of the household.   

 b. Bender’s Income  

D Magazine maintains Bender failed to inform the HHSC about income she 

earned while receiving benefits, which allowed her to obtain benefits for which she 

was not eligible.  The HHSC required Bender to report her income, assets, and 

expenses each time she applied for SNAP benefits.  Bender consistently reported she 

was self-employed and never declared earning income above 130 percent of the 

federal poverty level. 



 –11– 

Bender was employed until April 2011.  In May 2011, she was unemployed 

and applied for SNAP benefits, which she received.  When she applied to renew her 

benefits in September 2011, Bender represented she was self-employed and earned 

$0-200 per week.  The following month, the HHSC approved a $367 per month 

benefit for Bender.  The HHSC’s October 2011 notice to Bender states in part: 

“Currently, we are budgeting $220.00 gross monthly income for your household.  If 

at any time during your certification period,8 your gross monthly income goes over 

$1694.00 (enter 130% FPIL amount) or your address changes, you must report the 

change within 10 days.”  This notice also appears on other forms the HHSC sent to 

Bender while she received benefits.  

Bender worked for Couture Carpets from September 2011 through January 

2012.  Bender did not disclose this income to the HHSC even though her monthly 

gross income from Couture Carpets exceeded $1,694 for several months.  Both 

Bender’s and D Magazine’s experts testified Bender was required to report her 

income from Couture Carpets to HHSC within 10 days of her income exceeding 

$1,694, and her failure to do so was a SNAP program violation. They also agreed 

that if Bender had declared this income, her benefits may have been reduced.  Stuart 

Bowen, an expert retained by D Magazine, calculated Bender received up to $1,835 

in benefits to which she was not entitled.  Webb, Bender’s expert, stated that if 

 
8
 The certification period was November 1, 2011 through April 30, 2012.  



 –12– 

Bender projected she would receive the same level of income going forward, she 

could have become ineligible for benefits.       

Bender’s 2012 federal income tax return shows she worked as an 

administrative assistant earning $5,375.00 in gross income in 2012, but she did not 

report this income to the HHSC.  Bowen opined that if Bender reported this income 

to the HHSC, her benefit award would have been reduced and, because she did not, 

she received more benefits than she was entitled to.   

Bender worked for the North Texas Fair Housing Center (NTFHC) from July 

2013 through February 2014 and earned more than $6,000; she did not report this 

income to the HHSC.  Rather, during this time period, she told the HHSC she 

performed odd jobs and earned an average of $75 per week.  Bowen opined that 

Bender’s benefit would have been “substantially reduced” if she had disclosed her 

income from the NTFHC to the HHSC.   

Bowen concluded Bender misrepresented and omitted several material facts 

when applying to renew her SNAP benefits and such misrepresentations, 

individually and viewed together, amounted to SNAP fraud and abuse which, if 

discovered, should have led to revocation of her benefits, disqualification from the 

SNAP program, an investigation by the OIG, and a referral for prosecution for theft, 

tampering with government records, and/or perjury.  



 –13– 

  c. A.R. Living Trust9 

The Article states that, according to the Dallas Central Appraisal District 

(DCAD), Bender “has a relationship to other households, too.  Nine properties are 

listed in the name of her daughter’s living trust.”   

At the time the Article was published, the A.R. Living Trust owned nine 

vacant lots in South Dallas.  Bender’s brother, Jonathan Bender, established and 

managed the trust as part of his estate planning.  Jonathan did not tell Bender or A.R. 

about the trust, and neither Bender nor A.R. ever received anything of value from 

the trust.  D Magazine did not contact Jonathan before publishing the Article.   

Kripke testified she included information about the trust to show Bender was 

not destitute. She noted the Article did not define the type of relationship and 

maintained Bender had a relationship to the properties because she is A.R.’s mother, 

even though that association did not give Bender any rights to the trust assets.  When 

asked about the properties in the trust being empty lots rather than “households,” 

Kripke conceded she never saw the properties.  She further acknowledged she did 

not know the impact of the trust on Bender given that Bender had no ownership 

interest in the properties or trust.  

 Rogers testified DCAD showed the A.R. Living Trust owned the properties, 

and D Magazine did not investigate whether Bender had any interest in the trust.  

 
9
 The formal name of the trust was Bender’s daughter’s name followed by “Living Trust.”  As we have 

done elsewhere in this opinion, we have substituted A.R.’s initials for her name.  



 –14– 

Rogers explained: “That’s why we were very careful with the language there, that 

she had a relationship to those other households.”  He maintained that, because the 

trust bore A.R.’s name, Bender must have a relationship with the properties.   

d. Criminal History  

The Article states police records show Bender has “numerous theft-related 

arrests and convictions” in North Texas.  It is uncontested that Bender was arrested 

for shoplifting when she was eighteen years old; that arrest did not result in a 

conviction.  In two other cases, she received deferred adjudication, which she 

successfully completed.  Bender was never convicted of any theft-related offense.   

Rogers testified Bender committed multiple crimes.  When asked whether she 

was convicted of any crimes, Rogers testified: “No.  As it turns out, she wasn’t 

convicted.  We made a mistake about that.  She had only pled guilty to them.”  

Rogers explained the D Magazine staff saw Bender pleaded guilty and “assumed at 

the time that pleading guilty to a crime was equivalent to a conviction.”  When asked 

about Bender’s criminal history, Kripke testified: “She has numerous arrests, and 

she had admitted to having committed crimes.  You can be semantical about it.  The 

layperson understands guilt, convictions, all the same.  This is not a legal journal.  

This is D Magazine.” 

Bender averred that several people who read the Article thought she had been 

arrested and charged with welfare fraud or theft of welfare benefits, but she has never 

been charged with or convicted of any crime associated with her receipt of SNAP 



 –15– 

benefits.  A criminal defense lawyer hired by Bender filed an affidavit explaining 

that welfare fraud is a felony in Texas and, although the Article accuses Bender of 

welfare fraud, “she has never been arrested or charged with welfare fraud, theft of 

benefits, or any other related crime.”   

4. Post-Publication Investigations 

Before the Article was published, Kripke called the HHSC media hotline and, 

after identifying herself as a reporter, spoke to Stephanie Goodman, HHSC’s 

Director of Communications.  Kripke wanted to verify non-public information about 

Bender that she said she received from a local HHSC office.  Goodman thought 

Kripke’s questions were unusual for a reporter and “more personal in nature.”  After 

publication, Kripke sent Goodman a link to the Article and asked whether the HHSC 

planned to investigate Bender.   

On April 23, 2013, Goodman emailed Bender:  

The Health and Human Services Commission Office of Inspector 

General (OIG) has reviewed the allegations contained in a March story 

in D Magazine titled “The Park Cities Welfare Queen” and related 

information.  Our investigation found no evidence that state benefits 

had been fraudulently obtained or that abuse of benefits was occurring. 

 

Goodman testified the email related to SNAP benefits Bender received.   

On May 1, 2013, Jack Stick, then the HHSC Deputy Inspector General, sent 

a letter to Bender stating:  

The Health and Human Services Commission Office of Inspector 

General has reviewed the assertion of facts as reported by D Magazine 

in a March story titled “The Park Cities Welfare Queen,” and related 



 –16– 

information.  Our investigation found no evidence anyone has 

fraudulently obtained or otherwise abused state benefits. 

 

Stick testified he was contacted by Bender or her attorney and asked to provide a 

letter stating Bender did not fraudulently obtain benefits.  He agreed to conduct a 

“survey investigation,” which is a high-level documentary review to determine 

whether a more in-depth investigation is warranted.  The investigation of Bender’s 

file did not reveal any “red flags.”  Had he seen an indication that Bender abused a 

program or illegally obtained benefits, the OIG would have sought recoupment.  The 

letter was not intended to exonerate or inculpate Bender; it was only intended to 

show that a survey investigation did not produce evidence of abuse of state benefits.   

Stick explained SNAP benefits are federal, not state, benefits.  If he had 

intended his letter to reflect a review of SNAP benefits, then he would have used 

either the term SNAP or noted the investigation was of state and federal benefits.  

He did not believe the HHSC investigated Bender’s receipt of SNAP benefits; the 

investigation focused on Medicaid benefits. 

Stick had not seen the April 23, 2013 email that Goodman sent to Bender 

before his deposition and was surprised Goodman sent the email.  He testified 

Goodman’s role is to handle press inquiries and “[t]his is an investigative matter. . . 

. So there was no reason for her to do this.”   

On April 17, 2018, the accounts receivable unit at the HHSC, which is 

responsible for collecting on all SNAP over-issuance claims sent a letter stating: “In 



 –17– 

response to a recent inquiry regarding any debts owed to our department by Janay 

Bender . . ., we have found that this individual, as of 4/17/2018, is not associated 

with any over-issuance Claim(s).”  Deposition testimony shows the letter was not 

issued after an investigation; it was prepared in response to a request for information 

contained in a subpoena issued by D Magazine. 

LAW & ANALYSIS 

A.  Standard of Review 

We review the denial of a motion for summary judgment de novo.  Scripps 

NP Operating, LLC v. Carter, 573 S.W.3d 781, 790 (Tex. 2019).  As the party 

moving for summary judgment, D Magazine bore the burden of proof.  Id.  While D 

Magazine sought summary judgment on traditional and no-evidence grounds and 

while the burdens vary for the different types of motions, both parties presented 

summary judgment evidence.  See id.  Therefore, the “differing burdens are 

immaterial and the ultimate issue is whether a fact issue exists.”  Id.  A fact issue 

exists if there is more than a scintilla of probative evidence.  Neely v. Wilson, 418 

S.W.3d 52, 59 (Tex. 2013); TEX. R. CIV. P. 166a(c),(i).  We review the evidence in 

the light most favorable to Bender, the nonmovant, and indulge every reasonable 

inference and resolve any doubts against the motion.  Id.   

B.  Defamation 

In a defamation case, when, as here, the defendant is a media outlet and the 

plaintiff is a private citizen, the plaintiff must prove (1) a publication by the 



 –18– 

defendant, (2) that defamed the plaintiff, and (3) which was published negligently 

with regard to the truth.  See id. at 61. 

When determining whether a publication is capable of a defamatory meaning, 

the court examines its “gist.”  Rosenthal, 529 S.W.3d at 434.  “That is, we construe 

the publication ‘as a whole in light of the surrounding circumstances based upon 

how a person of ordinary intelligence would perceive it.’”  Id. (quoting Turner v. 

KTRK Television, Inc., 38 S.W.3d 103, 114 (Tex. 2000)); see also Bentley v. Bunton, 

94 S.W.3d 561, 579 (Tex. 2002) (“It is well settled that ‘the meaning of a publication 

and thus whether it is false and defamatory, depends on a reasonable person’s 

perception of the entirety of a publication and not merely on individual statements.’” 

(quoting Turner, 38 S.W.3d at 115)). “Consistent with this approach, under the 

‘substantial truth doctrine’ a publication’s truth or falsity depends on whether the 

publication ‘taken as a whole is more damaging to the plaintiff’s reputation than a 

truthful [publication] would have been.’”  Id. (quoting KBMT Operating Co. v. 

Toledo, 492 S.W.3d 710, 714 (Tex. 2016)).  “[A] publication with specific 

statements that err in the details but that correctly convey the gist of a story is 

substantially true.  Conversely, even if all the publication’s individual statements are 

literally true, the story can convey a false or defamatory meaning by omitting or 

juxtaposing facts.”  Id. (quoting Neely, 418 S.W.3d at 63-64 (internal citations and 

quotation marks omitted)). 



 –19– 

D Magazine moved for summary judgment on the grounds that: (1) “Bender’s 

defamation claim fails because the ‘gist’ of the Article, as construed by the Texas 

Supreme Court, is true as a matter of law,” (2) the Article conveys a non-actionable 

opinion rather than verifiable statements of fact, and (3) D Magazine did not act 

negligently by publishing the Article.     

C.  The Gist of the Article 

D Magazine argues the trial court erred by denying its motion for summary 

judgment because the Texas Supreme Court already construed the Article’s gist and 

determined it is substantially true.  D Magazine asserts the supreme court determined 

the gist of the Article is that Bender “provid[ed] false information to the [HHSC] 

(either affirmatively or by omission) in order to obtain benefits to which she was not 

entitled.”  See id. at 438.  And, D Magazine argues, Bender did exactly that; she 

provided false information to the HHSC, including information about her income, 

residence, and household composition, which enabled her to obtain benefits to which 

she was not entitled.   

The supreme court’s opinion is not as narrow as D Magazine interprets it to 

be.  The opinion states in relevant part:10  

The article never expressly accuses Rosenthal of lying or 

fraudulently obtaining benefits, and D Magazine insists that each 

statement in the article is literally, or at least substantially, true.  But the 

article’s gist is based on “a reasonable person’s perception of the 

entirety of [the article] and not merely on individual statements.”  

 
10

 The supreme court referred to Janay Bender as “Rosenthal.” 



 –20– 

Viewing the article as a whole, we conclude that a reasonable person 

could perceive it as accusing Rosenthal of providing false information 

to the Commission (either affirmatively or by omission) in order to 

obtain benefits to which she was not entitled. The entire article is under 

the stark heading “CRIME” and is accompanied by an unrelated mug 

shot. It affirmatively states that Rosenthal “must have been less than 

forthcoming,” at least in renewing her SNAP application, and follows 

that statement with examples throughout the article of instances in 

which Rosenthal, at least by implication, either withheld information 

from or reported it inaccurately to the Commission.  In sum, a 

reasonable person could construe the article to accuse Rosenthal of 

fraudulently obtaining thousands of dollars of SNAP benefits. 

D Magazine’s arguments to the contrary are unavailing.  For 

example, D Magazine asserts that the “CRIME” heading is consistent 

with the article’s criticism of SNAP, contending that the article is about 

how someone with a history of theft, like Rosenthal, is nevertheless 

able to obtain SNAP benefits.  While Rosenthal’s history of theft is 

discussed at the end of the article, it is not the focus.  And it does not 

convince us that D Magazine’s construction of the article as a whole is 

the only reasonable one.  To the contrary, a reasonable person could 

certainly conclude that an article under the heading “CRIME” is in fact 

about the commission of a crime. And, as discussed above, that 

conclusion would be supported by the article’s contents. 

 

Id. (footnote omitted) (internal citations omitted). 

  The supreme court determined a reasonable person could conclude that the 

Article is about Bender committing a crime by providing false information to the 

HHSC to obtain thousands of dollars of SNAP benefits to which she was not entitled.  

The supreme court’s conclusion is consistent with Bender’s affidavit testimony that 

a number of people who read the Article thought she had been arrested and charged 

with welfare fraud or theft of welfare benefits.  While D Magazine asserts the 

statements in the Article are substantially true, thus entitling it to summary judgment, 



 –21– 

we disagree.  There are several fact issues about whether Bender committed a crime, 

and these fact issues preclude summary judgment.   

 The Article implies that even though Bender lived with her wealthy boyfriend 

in his expensive home in University Park, she intentionally left portions of her 

HHSC application blank to avoid revealing Zidell’s income and assets.  By omitting 

information, she was able to fraudulently obtain what the Article describes as “a cool 

$10,276” to which she was not entitled.  Bender presented evidence raising a fact 

issue about whether she lived on La Cabeza Drive or on Bryn Mawr Drive (or 

both),11 and, thus, whether she moved in with Zidell.  It is uncontested that Bender 

spent multiple nights per week at Zidell’s house from the spring of 2012 to the 

summer of 2013, and her daughter attended school in the HPISD based on Zidell’s 

address.  Bender’s interrogatory responses reflect she moved in to and later moved 

out of Zidell’s house, but her evidence also shows she lived on La Cabeza Drive 

from January 2011 through February 2019 while also living on Bryn Mawr Drive 

from 2012 until 2013.  Zidell testified Bender never moved in to his house, and they 

agreed she would not move in with him until they were married (an event that did 

not occur).  

Additionally, while the HHSC requires applicants to provide a home address 

and a mailing address, the record does not show what is considered a home address 

 
11

 We make no determination about whether Bender could have had two home addresses 

simultaneously.  We only conclude there is more than a scintilla of evidence that she did so.   



 –22– 

for HHSC purposes.  The record does not provide a standard by which to determine 

whether the house on Bryn Mawr Drive should have been reported to the HHSC as 

Bender’s home address because she spent multiple nights per week there.  Further, 

even if we assume Bender was required to inform the HHSC that she spent nights at 

Zidell’s house, there is a fact issue about how that information would have impacted 

the SNAP benefits she received, if at all.    

Assuming Bender did live in Zidell’s house, there is a fact issue about whether 

Zidell should have been considered part of Bender’s household for SNAP purposes 

and whether she was required to disclose his income and assets to the HHSC.  The 

record includes different definitions of “household.”  Lawrence Singleton defined 

“household” to be anyone living within a house, including a live-in fiancé.  He 

testified that if Bender lived with her fiancé, then she was required to disclose his 

income.  However, Sandra Manrique-Sanchez testified a “household” does not 

include everyone who lives in a house and a fiancé is part of the household only if 

the parties have mutual children and the fiancé is paying the recipient’s bills.   

If Bender moved in with Zidell, then, under Singleton’s definition of 

“household,” Zidell was part of Bender’s household (or she was part of his).  

However, under Manrique-Sanchez’s definition, Zidell was not because the parties 

did not have mutual children and Zidell testified he did not pay any of Bender’s 



 –23– 

separate bills.12  Based on the evidence in the record, there is more than a scintilla of 

evidence that Zidell was not part of Bender’s household, and, therefore, she was not 

required to disclose his assets or income to the HHSC.  Further, if Zidell was not 

part of Bender’s household, then the Article’s inference that Bender falsely claimed 

to be head of household is incorrect.     

While the record appears to show Bender failed to accurately report her 

income to the HHSC, the record is not clear whether reporting that income would 

have made her ineligible for benefits or would have reduced the SNAP benefits she 

received.  No facts in the summary judgment record support the Article’s implication 

that she fraudulently obtained “a cool $10,276.”   

There is a fact issue about whether the HHSC concluded Bender did not 

fraudulently obtain SNAP benefits.  In the spring of 2013, two people from the 

HHSC notified Bender that the OIG found no evidence that state benefits were 

fraudulently obtained or abused.  Goodman understood the email related to the 

SNAP benefits while Stick believed it related to Medicaid.  The record also includes 

the April 17, 2018 letter stating Bender is not associated with any over issuance 

claims as of the date of the letter.  While D Magazine argues these pieces of 

correspondence are not exculpatory or were written without all relevant information, 

 
12

 Zidell paid all bills related to his home, and Bender did not pay rent to him. 



 –24– 

there is more than a scintilla of evidence that these pieces of correspondence show 

the OIG concluded Bender did not abuse SNAP benefits. 

There is also a fact issue about whether the Article, taken as a whole, is more 

damaging to Bender’s reputation than a truthful statement would have been.  Some 

facts in the record show a truthful report would have stated that Bender lived in 

Dallas while her daughter attended schools in the HPISD.  She previously had been 

arrested for theft-related offenses and her mug shot was taken following one of those 

arrests; those arrests are unrelated to her receipt of SNAP benefits and she was never 

convicted of any theft-related offense.  Although Bender may have received more 

benefits than she was entitled to by failing to report income and update her address, 

the alleged overpayment amount is unknown.  The Article, however, states Bender 

was a University Park mom living in the “lap of luxury” who has past criminal 

convictions for theft-related offenses and could be read to imply that she stole before 

and has done so again, but this time it was a “cool $10,276.”  Or, as Kripke 

summarized the facts in an email to Rogers, “[s]tealers steal.”   

There are multiple fact issues about whether Bender committed a crime by 

providing false or incomplete information to the HHSC to obtain thousands of 

dollars of SNAP benefits to which she was not entitled.  Having reviewed the entire 

record, we conclude there is more than a scintilla of evidence that the gist of the 

Article is not substantially true.   



 –25– 

D. Opinion v. Fact 

D Magazine moved for summary judgment on the ground that the Article 

conveys non-actionable opinions rather than verifiable statements of fact, and D 

Magazine raises this argument on appeal.  D Magazine asserts that to the extent a 

reasonable person could read the Article to accuse Bender of misrepresenting or 

omitting information to obtain benefits to which she was not entitled, the implication 

was conveyed as opinion rather than a verifiable statement of fact and is, therefore, 

not actionable.   

Defamation requires “the publication of a false statement of fact to a third 

party.”  Dallas Morning News, Inc. v. Tatum, 554 S.W.3d 614, 623 (Tex. 2018) 

(citing Exxon Mobil Corp. v. Rincones, 520 S.W.3d 572, 579 (Tex. 2017)).  

Statements that are not verifiable as false are not defamatory.  Marble Ridge Capital 

LP v. Neiman Marcus Group, Inc., 611 S.W.3d 113, 124 (Tex. App.—Dallas 2020, 

pet. abated); see also Tatum, 554 S.W.3d at 639.  Even if a statement is verifiable as 

false, it does not give rise to liability if the “entire context in which it was made” 

discloses that it is merely an opinion masquerading as fact.  Tatum, 554 S.W.3d at 

639.  “[S]tatements that cannot be verified, as well as statements that cannot be 

understood to convey a verifiable fact, are opinions.”  Id.  Whether a statement is an 

opinion is a question of law.  Id.  We “focus not only ‘on a statement’s verifiability,’ 

but also on ‘the entire context in which it was made.’”  Id. (quoting Bentley, 94 

S.W.3d at 581).  Additionally, we must remain mindful of the type of writing at 



 –26– 

issue.  Id. (“The type of writing at issue, though not dispositive, must never cease to 

inform the reviewing court’s analysis.”); see also Marble Ridge Capital LP, 2020 

WL 5814487, at *7. 

The Article appears under the heading “CRIME” as though it is a fact-based 

crime report.  Rosenthal, 529 S.W.3d at 438 (“a reasonable person could certainly 

conclude that an article under the heading “CRIME” is in fact about the commission 

of a crime.”).  It never purports to be an opinion piece.  The Article contains 

numerous verifiable, factual statements, including: Bender received $367 in food 

stamps per month; Bender left information on her HHSC application blank; Bender 

moved in with her boyfriend; Bender lived in University Park; Bender’s driver’s 

license lists an “old address” on La Cabeza Drive; Bender provided the HHSC with 

her “old address”; Robert Bender owns the house on La Cabeza Drive; Bender filed 

an affidavit of indigency on August 7, 2012, which showed her address was on La 

Cabeza Drive (and falsifying such a document is a felony); Bender sent a letter on 

February 22, 2012 stating her address was on Bryn Mawr Drive; Bryn Mawr Drive 

is the address listed as her child’s address in the HPISD school directory; Zidell was 

head of household because he owned and lived in the house on Bryn Mawr Drive; 

Bender wore a diamond ring on her wedding ring finger; Bender had a relationship 

to nine other households; Bender was arrested for and convicted of theft-related 

crimes; and how and where Bender used her SNAP benefits.   



 –27– 

Indeed, nearly every statement in the Article is a statement of fact that could 

be verified.  Because the Article is a publication of factual statements, we conclude 

it can form the basis of a defamation claim.  See Marble Ridge Capital LP, 611 

S.W.3d at 124 (citing Tatum, 554 S.W.3d at 634 (party cannot avoid liability for 

defamatory implications simply by couching them within subjective opinion); 

Rosenthal, 529 S.W.3d at 437–38 (when viewing communications as a whole, 

reasonable person could perceive communications as accusing claimant of providing 

false information to agency in order to obtain benefits to which she was not entitled); 

Bentley, 94 S.W.3d at 569–71 (reasonable listener could interpret radio host’s 

comments as defamatory)).   

E.  Negligent Publication 

D Magazine argues the trial court erred by denying its motion for summary 

judgment because it did not negligently publish the Article.  D Magazine asserts the 

evidence shows it “did considerable research in the editorial and fact-checking 

process” and “the undisputed summary judgment evidence shows that D Magazine 

neither knew nor should have known that the Article’s gist was false.”  When the 

plaintiff is a private party seeking defamation damages from a media defendant, the 

defendant is negligent if it knew or should have known a defamatory statement was 

false or failed to investigate the truth or falsity of the statements.  Adams v. Starside 

Custom Builders, LLC, No. 05-15-01162-CV, 2018 WL 6427640, *12 (Tex. App.—

Dallas Dec. 7, 2018, pet. denied) (mem. op.) (citing Neely, 418 S.W.3d at 72; 



 –28– 

Hoskins v. Fuchs, 517 S.W.3d 834, 843 (Tex. App.—Fort Worth 2016, pet. denied)); 

see also Dietrich v. Chambers, No. 03-18-00846-CV, 2020 WL 6478415, at *5 (Tex. 

App.—Austin Oct. 28, 2020, no pet. h.) (mem. op.) (“Texas courts have also 

described this as the failure to investigate the truth or falsity of a statement before 

publication, and the failure to act as a reasonably prudent person.”).13    

Krista Nightengale, the former Managing Editor at D Magazine, was 

responsible for fact-checking the Article before publication.  At her deposition, 

Nightengale did not remember how much time she spent fact-checking the Article 

and was unable to remember if she checked whether: (1) the Bryn Mawr Drive 

address was in Dallas or University Park; (2) a person, or specifically Bender, must 

be destitute to obtain SNAP benefits; (3) La Cabeza Drive was Bender’s old or 

current address and whether it appeared on Bender’s driver’s license; (4) La Cabeza 

Drive would be considered an old address if Bender slept there two or three nights 

per week; (5) La Cabeza Drive was the address in the HHSC’s database and whether 

it was the same address Bender listed in her August 7, 2012 Affidavit of Indigency; 

(6) head of household is a term of art or how head of household might relate to 

 
13

 When the Texas Supreme Court previously considered this case, it concluded Bender provided 

sufficient evidence to make a prima facie case of D Magazine’s negligence in publishing the Article.  See 

Rosenthal, 529 S.W.3d at 440. (considering D Magazine’s TCPA motion to dismiss).  The supreme court 

reached this conclusion after considering an affidavit from Bender about her telephone conversation with 

Rogers before the Article was published and D Magazine’s failure to contact the HHSC before publishing 

the Article even though “much of the article was premised on personal information about [Bender] 

purportedly obtained from the Commission.”  Id.  Discovery showed the information in Bender’s affidavit 

that the supreme court relied on was incorrect and the information the Article attributed to the HHSC was 

correct.  Thus, D Magazine argues, the supreme court’s previous conclusion about negligence is not 

controlling. 



 –29– 

HHSC regulations; (7) Zidell was Bender’s fiancé; (8) Bender wore a diamond ring 

on her left hand, fourth finger in a picture on Facebook; and (9) the person named 

A.R. whose address appeared in the HPISD school directory was the same person as 

the A.R. of the A.R. Living Trust.  Nightengale did not fact check where the 

properties in the A.R. Living Trust were located.  When asked to explain the 

statement that, according to DCAD, Bender “has a relationship to other households,” 

Nightengale testified: “Just that there’s a tie to other properties.”  She did not know 

what that tie was or whether she fact-checked the tie.  As to the Article’s statements 

that Bender had numerous arrests and convictions, Nightengale stated in an affidavit 

that she reviewed records from the Texas Department of Public Safety, and 

Nightengale attached those records to her affidavit.   

D Magazine does not dispute there are numerous factual inaccuracies in the 

Article.  But based on the testimony from Nightengale, D Magazine’s employee 

responsible for fact-checking the Article, there is more than a scintilla of evidence 

that D Magazine failed to investigate the truth or falsity of the statements in the 

Article before it was published.  Viewing the evidence in the light most favorable to 

Bender, fact issues exist whether D Magazine negligently published the Article.   

CONCLUSION 

Having concluded fact issues exist regarding whether the gist of the Article is 

substantially true; whether the Article contains verifiable statements of fact rather 

than non-actionable opinions, and whether D Magazine negligently published the 



 –30– 

article, we overrule D Magazine’s first issue.  We affirm the trial court’s November 

22, 2019 Order Denying Defendants’ Amended Traditional and No-Evidence 

Motion for Summary Judgment.   

 

 

 

 

 

191525f.p05 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/Erin A. Nowell// 

ERIN A. NOWELL 

JUSTICE 

 



 –31– 

Court of Appeals 

Fifth District of Texas at Dallas 

JUDGMENT 

 

D MAGAZINE PARTNERS, L.P. 

D/B/A D MAGAZINE F/K/A 

MAGAZINE LIMITED 

PARTNERS, L.P. AND ALLISON 

MEDIA, INC., Appellants 

 

No. 05-19-01525-CV          V. 

 

JANAY BENDER ROSENTHAL, 

Appellee 

 

 On Appeal from the 134th Judicial 

District Court, Dallas County, Texas 

Trial Court Cause No. DC-14-01346. 

Opinion delivered by Justice Nowell. 

Justices Molberg and Reichek 

participating. 

 

 In accordance with this Court’s opinion of this date, the trial court’s 

November 22, 2019 Order Denying Defendants’ Amended Traditional and No-

Evidence Motion for Summary Judgment is AFFIRMED. 

 

 It is ORDERED that appellee Janay Bender Rosenthal recover her costs of 

this appeal from appellants D Magazine Partners, L.P. d/b/a D Magazine f/k/a 

Magazine Limited Partners, L.P. and Allison Media, Inc.  

 

Judgment entered this 9th day of June 2021. 

 


